Jak poprawić biznes dzięki 1% zmianom? Personel cz.1

W jednej z książek przeczytałem o ciekawym doświadczeniu.

Pewna firma miała straty. Na rynku panował kryzys. Szefowa nie wiedziała jak zwiększyć zaangażowanie pracowników. Uważała, że tylko wyjście z kryzysu poprawi morale w firmie. Co innego uważali pracownicy. Okazało się, że od szefowej nie oczekiwali cudów. Wiedzieli,  ze sytuacja w firmie to nie tylko wynik jej pracy ale też warunki zewnętrzne. Od swoje przełożonej oczekiwali tylko większego szacunku. Wystarczyło wprowadzić kilka drobnych zmian i morale podniosło się aż o 60%!

Poniżej przedstawiam kilka ze zmian, które wprowadziła szefowa omawianej firmy:

  1. Każdemu pracownikowi mówiła z uśmiechem dzień dobry.
  2. Nauczyła się wszystkich imion pracowników z którymi współpracowała.
  3. Każdemu pracownikowi dziękowała za wykonaną dla niej pracę.
  4. Podczas spotkań z pracownikami przestała spoglądać na telefon. Przestała przerywać spotkania prywatnymi sprawami. Skupiała się tylko na spotkaniu.

Już kilka tych prostych zmian spowodowało zwiększenie zaangażowania podwładnych.

Co jeszcze można wprowadzić? Już dodaję kolejne 1% zmiany. Oto one:

5. Produkujemy szablon formularza zakresu pracy. Każdy musi wiedzieć co robi i po co.

6. Interesujemy się członkami zespołu. Pamiętamy o urodzinach i uroczystościach rodzinnych. Pamiętamy też o rocznicach obejmowania kolejnych stanowisk w zakładzie pracy. Owszem, są czasmi tacy, którzy nie lubią celebrować własnych urodzin. Warto tu wykorzystać naszą empatię. W zależności do osoby można dać mały prezent, bon towarowy, lub bezpośrednie indywidualne życzenia mailem.  Jestem pewien, że dobrze też robi drobny prezent od firmy dla dziecka pracownika na jego urodziny (np. bilet do kina). Warto pamiętać o takich 1% drobnostkach.

7. Zmieniamy tytuły stanowisk najwydatniejszych pracowników. Koszt dla firmy jest prawie zerowy za to pracownicy czują się bardziej docenieni. Rośnie ich samoocena jak również prestiż wśród innych pracowników, rodziny, czy partnerów biznesowych.

8. Zapewniamy pracownikom, możliwość awansu. To działanie podobne do poprzedniego. Dodatkowo to też sposób na utrzymanie pracowników. Ambitniejsi pracownicy poszukują stanowisk i odpowiedzialności. Potrzebny jest im prestiż, który wzmacnia ich samoocenę i wartość.  Gdy go brakuje przechodzą do innych firm.

9. Dajemy wolną rękę i angażujemy pracowników w coraz ambitniejsze działania.

Według Stephen Coveya pozwolenie pracownikowi na wykazanie się w pracy i pozwolenie mu na  realizowanie własnych pomysłów jest dla niego jednoznaczne z 40% podwyżką pracy.

10. Organizujemy wspólne spotkania integracyjne.

11. Zachęcamy pracowników do startów w imprezach sportowych (może to być piłka nożna, siatkówka, bieganie na orientacje, kolarstwo, pingpong, nawet szachy. Wszystkie sporty, które mogą angażować zespoł do działania pod marką firmy. To dla pracowników prestiż, zabawa i wspaniała integracja. Dla firmy to reklama i budowanie zaangażowanego, zgranego zespołu.

Tyle moich podpowiedzi. Co jeszcze byś dodał?  Jakie masz własne doświadczenia, które się sprawdzają? Podziel się tym co już wiesz.  W Twojej pracy na pewno są 1% udoskonalenia.  Które według Ciebie najlepiej poprawiają współpracę pracowników w firmie?