Jak poprawić biznes dzięki 1% zmianom? Finanse cz.2
Tak jak poprzednim razem znowu dostałem od czytelników liczne propozycje 1% zmian dotyczących finansów w firmie.
Jak widać pomysłów na drobne poprawy może być mnóstwo. Wystarczy tylko dobrze rozejrzeć się dookoła siebie .
Nie będzie długiego wstępu;) Będzie samo „mięso”. Poniżej przedstawiam najciekawsze z przesłanych:
1. Dobre słowo od szefa! 😉
To już kolejny sygnał na to, że warto pamiętać o wspieraniu swoich pracowników. Zaangażowany pracownik to tylko zyski dla firmy. Panie Arturze dziękuję za przypomnienie! 😉
2. Drukowanie.
a) drukowanie na dwóch stronach papieru (o dziwo, mało firm z tego korzysta),
b) druk na drugich stronach. Tych kartkach papieru, które już wcześniej wykorzystaliśmy drukując na jednej stronie,
c) wynajęcie lub kupno drukarki z kodem lub na kartę osobową. To bardzo drobne usprawnienie. Jednak pracownicy czując kontrolę ich wydruków drukują mniej własnych publikacji,
d) wynajem drukarki i płacenie tylko za rzeczywisty wydruk ( serwis, części są po stronie dostawcy). W przypadku konieczności zakupu nowej drukarki przejście na nowoczesne drukarki atramentowe zamiast laserowych ( oszczędność nawet do 90% energii).
Przyznam, że nie byłem świadomy, że są aż tak duże różnice energetyczne w eksploatacji drukarek.
3.Dokumentacja.
a) skanowanie dokumentów i archiwizowanie ich na komputerach,
Dziś przeczytałem, że w jednej z firm udało się zredukować proces obiegu dokumentu z 8 dni do 4 h!. Warto? 7,5 dnia wakacji! 😉
b) prowadzenie książki korespondencyjnej w formie elektronicznej
c) powtórne wykorzystanie koszulek foliowych,
d) przesyłanie zbiorczych przesyłek (np. do oddziałów) raz w tygodniu zamiast wysyłanie codziennie kurierem.
3.Transport.
Okazało się, że i tu można znaleźć sporo 1% usprawnień.
a) autobus pracowniczy
Okazuje się, że wiele firm wykorzystuje busy do transportu pracowników ze stacji metra i z powrotem. To kolejna oszczędność. Miejsca parkingowe kosztują firmy bardzo dużo pieniędzy. 50 osób które dojedzie busem to 50 miejsc parkingowych! Oszczędzamy paliwo pracowników, ich czas (postoje w korkach) i finanse firmy, które trzeba byłoby wydać na miejsca parkingowe.
b) auto służbowe
Jedna z firm, która mieściła się poza dużym miastem miała jeden samochód służbowy na 5 osób. Codziennie inna osoba przywoziła a później rozwoziła pozostałą 4-kę do domów. Jeden samochód to oszczędność paliwa i kosztów.
c) przesyłki
w dużych miastach korki są tak duże, że transport samochodem 5 km zajmuje czasem 1h! Zamiast korzystać z aut, przesyłki takie można czasami zlecać wozić transportem miejskim lub rowerami. Są ponoć kurierzy, którzy sami zamiast ze służbowych aut, przy rozwożeniu mniejszych paczek korzystają właśnie z autobusów, metra i tramwajów. Jest po prostu szybciej a dodatkowo taniej.
d) taksówki
Zamiast korzystać z kilku operatorów, wybrać jednego i dzięki temu mieć tańsze opłaty za kilometr.
- Lokal dla pracownika.
Duże firmy a często i małe zamiast korzystać z miejsc w Hotelach wynajmują albo nawet kupują własne mieszkania. Gdy przyjeżdżają osoby z ich oddziałów nie trzeba więc szukać i płacić wygórowanych stawek obcym firmom i być zdanym na wygórowane cenniki hoteli w dużych miastach. Nocleg w Warszawie w hotelu kosztuje ok. 300 zł. Gdy przyjeżdża 10 osób w ciągu miesiąca to 3000 zł. Gdy wynajmiemy za tą samą kwotę mieszkanie 3 pokojowe z 3 łóżkami. To możemy za tą samą kwotę obsłużyć nawet 90 osób (3*30 dni w miesiącu).
- Szkolenia.
Zamiast robić wysokopłatnych szkoleń zewnętrzne. Można zatrudnić trenera na stałe, który będzie uczył nowych pracowników kultury firmy i wspierał ich rozwój.
- Outsourcing prac specjalistycznych.
- Korzystanie ze standardowych odpowiedzi.
Czas to pieniądz 😉 Często odpowiadamy na takie same pytania. Warto przygotować sobie na nie „gotowce”, standardowe szablony i przechowywać je w jednym konkretnym katalogu. Szablon powinien być jak najprostszy i najbardziej zrozumiały dla klienta. Jeżeli korespondent ponownie się dopytuje w danej sprawie to znaczy, że szablon trzeba poprawić.
Ważną 1% zmianą w takim szablonie jest przygotowanie miejsc newralgicznych, które trzeba za każdym razem zmienić. W szablonie miejsca te podkreślamy lub pogrubiamy. Dzięki temu do Pana Jurka nie napiszemy Pani Jurku! 😉 To mała pomyłka, ale bardzo drażni odbiorcę. Nikt nie lubi jak traktuje się go właśnie …szablonowo. Uważajmy na to, żeby nie dać drugiej osobie tego odczuć! 😉
- Zakupy.
Nie robimy zakupów do firm ad-hoc. Zakupy, też robimy zbiorowo. Czekamy aż się coś uzbiera i kupujemy np. raz na miesiąc. Wtedy informujemy wszystkich pracowników, że zamawiamy wszystko np. w ostatni piątek miesiąca.
- Oddział, archiwum lub magazyn w mniejszej miejscowości.
Z reguły ceny za wynajem powierzchni magazynowej lub biurowej w mniejszych miasteczkach są dużo mniejsze. Mój znajomy ma siedzibę w Warszawie. Wynajął biuro i pracowników w jednym z miast na wschodzie Polski. Nie dość, że jego koszty pracy stały się mniejsze to jeszcze cały proces rekrutacji i wynajmu lokalu zrealizował prze Skype’a. To kolejne 1% oszczędności.
- Komunikacja przez Skype’a.
O ile jest możliwość to zamiast wyjeżdżać na rozmowy do oddziałów. Co można załatwiać przez komunikatory internetowe. Można wynająć nawet lokal oglądając go przez komórkę! Korzystajmy z 1% usprawnień.
Na razie wystarczy 😉 Oprócz podpowiedzi proszę pamiętać o jeszcze jednym:
1% udoskonalenia najlepiej działają wspólnie.
Szukaj efektu kumulacji.
Za podpowiedzi serdecznie dziękuję Paniom: Bogumile Florek i Katarzynie Przemyskiej, oraz Panom Arturowi Trzebińskiemu i mojemu koledze Maćkowi Pogockiemu.
Tyle na dziś. Macie jeszcze jakieś pomysły? Będę wdzięczny za każdy nowy pomysł.