
Jak poprawić biznes dzięki 1% zmianom? Finanse cz.1
Dziś kolejny artykuł o 1% zmianach. Tym razem przedstawię tu kilka pomysłów jak małymi zmianami poprawić finanse w firmie.
1.Cykliczne spotkania z pracownikami.
Tak jak w sprzedaży zapraszamy pracowników do wygenerowania kolejnych 1 % zmian pozwalających na większe oszczędności bez pogorszenia jakości sprzedawanych usług lub produktów.
2. Skrzynka na pomysły.
Przygotowanie stałej skrzynki na pomysły na poprawę finansową w firmie.
Dla pracowników, którzy znajdą najwięcej wdrożonych pomysłów – premia lub nagroda – (np.voucher na obiad z rodziną, bilet na koncert znanej grupy, itp.)
3.Sojusz z drugą firmą.
a) Rozważamy wynajęcie powierzchni biurowej razem z drugą firmą. Większa powierzchnia to większe rabaty przy wynajęciu biura.
b) Zawiązujemy sojusz zakupowy z inną firmą lub spółką w celu pozyskiwania większych rabatów zakupowych.
4. Zakładamy telefon internetowy lub zmieniamy operatora.
Raz na rok analizujemy rachunki i sprawdzamy czy możemy zmienić operatora.
5. Elektroniczny system dokumentów.
Wprowadzamy w firmie kulturę oszczędzania papieru. Każdy wydruk to koszt papieru, toneru i koszt eksploatacji drukarki. Przy mniej prestiżowych wydrukach, drukujemy na starych kartkach, które były już jednostronnie wykorzystane wcześniej. Jeżeli nie ma potrzeby to dokumentacje prowadzimy przez komputery. Wprowadzamy też podpis elektroniczny. Elektroniczny podpis działa jak normalny tylko pozwala zaoszczędzić czas. Czas to Twój koszt.
6. Uzupełniamy tusz w kartridżach zamiast kupować nowe tonery.
7. Oszczędzamy energię elektryczną.
a) Tworzymy kulturę oszczędzania energii w pracy. Przypominamy, że oszczędzanie energii to działania ekologiczne. Każde działanie proekologiczne chroni naszą plantę przed ociepleniem i niszczeniem zasobów naturalnych. Zachęcamy do wyłączania urządzeń elektrycznych, które nie muszą być włączone. Piszemy o tym w stopkach mailowych i informujemy w materiałach wewnątrz firmowych. Wyłączamy światło i komputery na koniec dnia. Instalujemy czujniki ruchu. Gdy nikogo nie ma na korytarzach to światło wyłącza się automatycznie.
b) Raz na rok czy dwa lata analizujemy wydatki i sprawdzamy czy możemy zmienić dostawcę energii lub wynegocjować lepszą ofertę z obecnym.
8. Oprogramowanie. Tu mam dwa podejścia. Jedno oszczędnościowe drugie efektywnościowe.
a) jeżeli możemy to korzystamy jak najczęściej z bezpłatnego oprogramowania biurowego. Możesz spytać dobrego informatyka, na pewno Ci coś podpowie. Oprócz Microsoft-owego Office’s są przecież takie programy jak Open Office czy Libre Office. Jest też dużo bezpłatnego oprogramowani graficznego (ja do swoich grafik używam pakietu online Canva) albo antywirusowego.
b) z drugiej strony niektórzy proponują właśnie kupowanie oprogramowania płatnego na urządzenia mobilne. Dlaczego? Bo dzięki płynnej płatnej wersji unikasz rozpraszających Ciebie reklam, które spowalniają Twoją produktywność. Nad tym też warto się zastanowić.
9. Wyjazdy służbowe planujemy wcześniej.
Dzięki temu możemy znaleźć promocyjne oferty w bardzo niskich cenach.ysz
10. Oferty z 3 źródeł.
Przy większych zakupach zawsze prosimy o oferty z trzech źródeł. Nie dość że ceny mogą być różne, to dodatkowo czasami możemy uzyskać dodatkowe bonusy.
11. Lokaty.
Każdą nadwyżkę finansową od razu wstawiamy na krótko terminowe lokaty w banku. Są lokaty na miesiąc, tydzień a nawet na jedną noc. Każdy grosz za chwile może urosnąć. Warto nauczyć się, że takie działania chociaż skromne przy jednorazowym działaniu w kontekście roku mogą dać bardzo solidne pieniądze.
11. Delegowanie najprostszych czynności.
Bywa, że szef angażuję się tak w swoją pracę, że chce zrobić swoją robotę od początku do końca. Szef nie dość, że przygotowuje jakąś umowę, negocjuje ją z klientem to jeszcze zawozi ją na pocztę albo bezpośrednio do siedziby kontrahenta. Drukuje dokumenty, binduje i sam je przygotowuje. Czas pracy szefa czy managera jest jednak najdroższy w całej firmie. Warto tym pamiętać. Najprostsze prace warto zlecać pracownikom o najniższych zarobkach. To też oszczędność finansowa.
Co jeszcze? No właśnie…a jakie Ty masz pomysły na drobne zmiany poprawiające w firmie finanse bez zmiany jakości Twoich usług?